Mediagebruik bij kinderen is een veelbesproken onderwerp. Specifiek voor kinderen met ADHD. Er wordt daarom veel onderzoek gedaan naar de relatie tussen mediagebruik en ADHD maar er komt (nog) niet een éénduidig antwoord op.
Oorzaak of gevolg?
Onder mediagebruik verstaan we televisie kijken, online spelletjes spelen maar ook het gebruik van internet en social media. Dit kan op een TV, smartphone, tablet, computer, laptop of spelcomputer. Het blijkt dat kinderen met ADHD vaker een beeldscherm opzoeken omdat het op een bepaalde manier rust brengt. Maar aan de andere kant wordt mediagebruik ook gezien als een oorzaak wat het ADHD-gedrag juist kan verergeren. En die tweestrijd maakt het lastig om te bepalen wat nu wel of niet goed is voor kinderen. Daarnaast is er ook een duidelijk onderscheid tussen jongens en meisjes. Jongens met ADHD zijn eerder geneigd om naar gewelddadige inhoud (bijvoorbeeld race spelletjes) te kijken dan meisjes, waardoor het ADHD-gedrag na mediagebruik versterkt zou kunnen worden bij jongens.
Uren turen
Het zal niemand verbazen dat kinderen tegenwoordig vele uren achter een beeldscherm doorbrengen. Ze weten niet beter dan dat er overal en altijd beeldschermen zijn: thuis, op school, in de auto en op straat. Het stilzitten achter een beeldscherm zou bij kunnen dragen aan druk gedrag omdat ze op deze manier hun energie niet kwijt kunnen. Om hierin een juiste balans te vinden voor kinderen met ADHD is een enorme uitdaging voor veel ouders. Wat kan helpen is het opstellen van mediaregels. Wanneer de kinderen jong zijn (tot een jaar of 6) bepaal je als ouder de regels; hoeveel minuten schermtijd, wat ze kijken en wanneer. Het is bij deze leeftijd ook aan te raden af en toe mee te kijken en te praten over wat ze zien. Oudere kinderen willen graag zelf bepalen wat ze kijken en hebben liever niet dat je meekijkt. Met hen kun je proberen om samen afspraken maken om zo de kans te vergroten dat het kind zich hieraan houdt omdat je ze op deze manier betrekt bij het opstellen van de regels.

Observeer en leer
Omdat de balans in mediagebruik zo moeilijk te vinden is, is het heel belangrijk dat je goed naar je kind(eren) kijkt, ook als je dus niet naast ze op de bank zit. Zie je dat een bepaald programma, videospel of film een negatieve invloed heeft op het gedrag? Dan is het verstandig dit te beperken. Dat zal niet altijd even makkelijk gaan, want als de kinderen uit de klas wél dat (gewelddadige) race spelletje mogen spelen, zal je kind het niet leuk vinden dat hij of zij het niet mag. Praat hierover met elkaar en probeer uit te leggen wat je opvalt. Dit is erg belangrijk, want als het mediagebruik op jonge leeftijd negatieve invloed heeft op het gedrag, zal het in een latere fase van hun leven alleen maar toenemen en wordt het steeds lastiger de regels aan te scherpen.