Rust, ritme en regelmaat

Kinderen hebben baat bij rust, ritme en regelmaat. Kinderen met ADHD hebben hiernaast ook een sterke drang naar uitdagingen, impulsieve acties en beweging. Eigenlijk hebben ze vooral structuur nodig, maar geen routine. Rust, maar geen verveling. Ritme, maar wel ruimte voor eigen invulling. Complex? Wij helpen je op weg.

STRUCTUUR, MAAR GEEN ROUTINE

Het is goed om structuur aan te brengen in weken en dagen. Maak bijvoorbeeld (samen) een kleurrijke planning in grote lijnen, zodat je kinderen weten waar ze aan toe zijn. Hang dit ergens op waar ze de planning terug kunnen kijken. Neem op maandag de week door en per dag de dagplanning. Maak duidelijk wat er verwacht wordt en benoem vooral wat wél kan, in plaats van wat niet kan. Bijvoorbeeld: “Kijk eens! Op woensdag en vrijdag kun je uitslapen én ben je eerder klaar!” Om ook persoonlijk leiderschap aan te brengen in de structuur en routine te voorkomen, kun je verschillende afspraken maken:

  • Laat je kind per dag zelf de volgorde van de vakken bepalen.
  • Wissel theorie af met bewegend leren en vraag waar je kind behoefte aan heeft.
  • Ga eens aan een andere tafel zitten of in een andere ruimte, impulsief en verantwoord! Zorg er wel voor dat iedere ruimte opgeruimd is met minimale afleiding.

Dit zorgt ervoor dat een week geen ‘sleur’ wordt en bevorderd het energielevel.

RITME, MAAR MET RUIMTE VOOR EIGEN INVULLING

Op vaste tijden opstaan en naar bed gaan is een fijn ritme voor kinderen om aan te wennen. Hierdoor kost de basis minder moeite en houdt het lichaam meer energie over voor andere zaken. Dat je niet iedere dag met rekenen moet beginnen en met taal moet eindigen lazen we net al. Dat zorgt voor sleur en werkt averechts bij kinderen met ADHD. Daarnaast is er op een dag ruimte nodig voor eigen invulling. Vraag bijvoorbeeld waar je kind behoefte aan heeft na schooltijden of in pauzes. Doel vooral op creativiteit: tekenen, bouwen, schrijven, knutselen, spelen. Dit is een fijne manier voor hen om hun energie, gevoelens en gedachtes kwijt te kunnen.

RUST, MAAR GEEN VERVELING

Zorg ervoor dat na het eten kinderen rustig worden, zodat zij makkelijker in slaap komen. Kinderen met ADHD hebben meer tijd nodig om de dag te verwerken dan anderen. Het is fijn als ze zich bijvoorbeeld terug kunnen trekken in een zelfgebouwde tent of in hun eigen kamer. Je kunt ook filmpjes opzoeken voor kindermeditatie of samen verhalen lezen. Het is belangrijk dat ze wel iets te doen hebben, maar niet al te veel prikkels meer binnen krijgen. Maak het ook aantrekkelijk om te gaan slapen, door bijvoorbeeld iets te benoemen waar het kind de volgende dag naar uit kan kijken. Het is een beetje puzzelen en testen, maar zeker niet onmogelijk om het beste uit de dag te halen samen!